Duyuşsal Alan Basamakları

Yayınlandı: Şubat 21, 2012 / Eğitim Bilimleri
Etiketler:, , , , , , , ,

ALMA:
Belirli bir olayı fark etme isteğidir.
-Farkında olma (uyarıcıları fark etme söz konusudur)
-Almaya isteklilik (uyarıcıyı reddetmeme söz konusudur)
-Kontrollü-seçici dikkat (uyarıcılar arasında seçici olunur ve seçilene odaklanılır)

Bu düzeydeki hedef cümlelerinin sonunda ” Farkında oluş, dönüklük, seçicilik” gibi ifadeler bulunur.

TEPKİDE BULUNMA:
Bu aşamada tepki gösterme söz konusudur.deneyimlerin sonucu olarak yeni davranışlarda bulunur.
-Tepkide uysallık (olaya razı olma söz konusudur)
-Tepkide isteklilik (gönüllü olarak aktivitelere katılma)
-Tepkide doyum (zevk alma, mutluluk söz konusudur)

Bu basamaktaki hedef cümlelerinin sonunda ”Razı oluş, gönüllü oluş, zevk alış” gibi ifadeler bulunur.

DEĞER VERME:
Bir şeyin değerini kabul edip ona kuvvetli bağlılık gösterir.
-Bir değeri kabullenme (değeri kabullenip önem verir)
-Bir değeri tercih etme (birini diğerine yeğleme)
-Bir değere adanmışlık (üst seviyede inanç ve kesinlik içerir, ona bağlılık söz konusudur

Hedef cümlelerinin sonunda ”düşkünlük,süreklilik,adanmışlık,takdir ediş,kendine iş ediniş, kendini veriş”  gibi ifadeler yer alır.

ÖRGÜTLEME:
Birey diğer insanları organize etme davranışı gösterir.
-Bir değeri kavramsallaştırma (benimsenen değere yeni bir anlam verir)
-Bir değer sistemini örgütleme (bireyin bir yaşam felsefesi oluşturması beklenir)

Bu basamakta hedef cümlelerinin sonunda “kararlı oluş,kararlılık” gibi ifadeler bulunur.Davranış cümlelerin de ise ”Her zaman, her durumda, gerektiğinde baş vurma,sorma, teşekkür etme, kızmama, darılmama, savunma, kendi değerleriyle ters düşmeme, özgün davranma, gerekçe göstererek açıklama, tutarlı olma” gibi söz öbeklerine yer verilir.

KİŞİLİK HALİNE GETİRME (NİTELENMİŞLİK):
Birey ömrü süresince geliştirdiği, kendine ait bir değer sistemi oluşturur.
-Davranışı ölçüt haline getirme (değerlerle tutarlılık gösteren bir davranışın gösterilmesi)
-Karakterlenme (birey değerle özdeşleşmiştir)

Bu basamaktaki hedef cümlelerinin  sonunda ”Alışkanlık haline getiriş, kişiliğe sahip oluş” gibi ifadeleri görürüz. Davranış tümcelerinin sonunda ise  “ her zaman, her durumda ve sürekli olarak yapma, savunma, gözden geçirme, hizmet etme, çözme, kullanma” gibi söz öbekleri bulunmaktadır.

Yorum bırakın